pasang iklan
BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Wednesday 11 March 2015

Hukum Wanita Yang Berpakaian Tetapi Telanjang



Apakah boleh kita meyakini kafirnya wanita yang berpakaian tapi telanjang? Sebagaimana sabda Nabi salallahu’alaihi wasallam: “Tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya…”
Jawab: (Wanita tersebut kufur) jika meyakini kebolehannya (memakai pakaian tetapi telanjang) setelah di jelaskan kepadanya dan dia mengetahui hukum hal tersebut. Barangsiapa yang tidak menghalalkannya akan tetapi tetap keluar rumah dengan ‘berpakaian tetapi telanjang’ dia tidak kafir, akan tetapi dia telah melakukan dosa besar. Dia wajib menanggalkan (pakaian seperti itu) dan bertaubat kepada Allah dari perbuatannya, semoga Allah mengampuninya. Jika dia mati dalam keadaan seperti itu sebelum dia bertaubat maka dia berada di bawah kehendak Allah, seperti halnya pelaku maksiat yang lain, sebagaimana firman Allah: 
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, Maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.” (QS. An Nisa: 48)

[Fatawa li al Lajnah ad Daimah II/27]

0 comments:

Post a Comment

Silahkan beri komentar; terimah kasih atas kunjungannya...

 

Area Backlink

Mau bertukar link? Masukan Link Blogku ke blog kamu Kemudian masukan nama/web dan url blog kamu pada kotak yang tersedia di bawah, lalu tekan enter. Active Search Results
Klik tanda SUKA pada Cahaya Islam, untuk mengetahui postingan terbaru blog ini dari facebookmu

Kunjungan Ke

Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes